Bicyklovanie zdravo a dobre

Krajinou za pohodou a zdravím

Cyklotrasy a cykloturisti prinášajú do regiónov veľké peniaze

Rozvoj turistického ruchu na regionálnej aj celoštátnej úrovni je garantom zvyšovania tržieb podnikateľov a tým aj vybraných daní pre štát a priamo zvyšuje bohatstvo regiónu. Čoraz významnejšou zložkou tohto odvetvia sa stáva cykloturistika, ktorá v sebe spája ako športovú zložku, zvyšovanie kondície a upevňovanie zdravia, tak aj širšie možnosti poznávania krajiny a kultúrnych a historických pamiatok. Pre podnikateľov umožňuje zvyšovať tržby hlavne v gastronómii a ubytovaní, ale aj v ostatných službách. Aké sú konkrétne čísla?



O rozvoji cykloturistiky v Českej republike za posledných 15 rokov sme sa bavili s Danielom Murkom, človekom, ktorý cyklistike a cykloturistike zasvätil celý svoj život. Prinášame preklad rozhovoru s ním.

Nielen v súvislosti s rozvojom medzinárodnej siete cyklistických trás EuroVelo v Českej republike v posledných rokoch rastie záujem o diaľkové cyklotrasy. Labská cesta, Trasa železnej opony, Vltavská cyklistická cesta – to všetko sú koridory, ktoré lákajú najmä zahraničných turistov. Pre miestnych podnikateľov sa tak môžu stať generátorom zaujímavých financií, a to navyše bez toho, aby niesla následky miestna príroda a životné prostredie.

Daniel Mourek je koordinátorom rozvoja českých úsekov siete európskych cyklotrás EuroVelo, viceprezidentom Európskej cyklistické federácie a zároveň koordinátorom medzinárodných projektov v Nadácii Partnerstvo.

Dokážete povedať, ako vlastne cykloturistická Európa vyzerá v číslach? Aký je jej ekonomický prínos?

Európa je najnavštevovanejšie a najvyspelejší destináciou pre cykloturistiku v porovnaní so všetkými ostatnými kontinentmi. Celkový podiel cykloturistiky na cestovnom ruchu sa tu odhaduje na 3-5%, len diaľková sieť cyklotrás EuroVelo prináša 44 miliárd EUR, v Českej republike sa jej prínos odhaduje na 180 miliónov EUR. Podľa štúdií minie cykloturista, ktorý je na dlhšej dovolenke, za deň asi 53 eur. Priemerne trávi na ceste skoro 7 dní, čo znamená, že jeden jeho pobyt prinesie asi 350 eur.

cyklisti

A to sa týka aj cyklistov, ktorí idú len na jeden deň?

Nie. Výdavky jednodňových cyklistov sú o poznanie nižšie len 16 eur za deň. Nemusia platiť prevoz batožiny, ani ubytovanie. Práve za ubytovanie padne najväčšia časť peňazí – štyridsať percent. Jedlo potom tvoria necelú tretinu nákladov. To sú ale čísla z Nemecka, Rakúska, Švajčiarska a Holandska. V Česku takúto štatistiku zatiaľ nemáme.

Cykloturisti mali v minulosti povesť šetrných cestovateľov. Ako je tomu teraz?

Pre cykloturistov už dávno neplatí, že míňajú málo. Predovšetkým tí diaľkoví veľmi dbajú na pohodlné ubytovanie, samozrejme s certifikáciou Cyklisti vítaní. Ich bicykle sú v perfektnej kvalite, aby zvládli náročné etapy, takže potrebujú určité zaobchádzanie a oni sami potrebujú výdatnú a zdravú stravu. Diaľková cyklotrasa je vlastne lineárnou destináciou. Pokiaľ taká trasa vedie napríklad pozdĺž svetoznáme rieky ako v našom prípade treba Labe, je úspech pri splnení základných predpokladov na bezpečnosť a marketing zaručený. Management diaľkových cyklotrás by sa mal ale predovšetkým sústrediť na vytvorenie kvalitnej ponuky pre cykloturistov aj v spolupráci s cestovnými kanceláriami a touroperátormi, tak aj voči prevažujúcim individuálnym cykloturistom. Smerodajný nie je ani tak počet cyklistov a in-linistov cez víkend, ale skôr počet prenocovaní na cyklotrasách, na čo sa často zabúda.

Dá sa vôbec nejako vyhodnotiť, ako efektívne budovanie cyklistických trás a chodníkov je?

Vychádza sa z rôznych ekonomických modelov. Tie sa väčšinou opierajú o pevné dáta z automatických sčítačov umiestnených na hlavných profiloch trás. Takéto sčítanie sa dá robiť celoročne alebo len nárazovo, ale z roka na rok v rovnakých obdobiach, aby bolo možné sledovať trendy. My sami spoločne s našimi partnermi z regiónu Weinviertel sme napríklad mohli realizovať sčítanie na južnej Morave aj za hranicami. Vďaka týmto dátam a ďalšiemu kvantitatívnemu šetreniu sme zistili, že celkový ekonomický prínos cykloturistiky tu dosahuje až 190 miliónov Kč ročne.

V susednom Nemecku zase napríklad spočítali, že keď odpočítajú náklady na výstavbu a údržbu cyklotrasy a jej marketing, vygeneruje nová trasa až 76 miliónov eur ročne. To sú obrovské čísla, ak vezmeme do úvahy minimálny dopad pobytu cyklistov na miestne životné prostredie.

Koľko peňazí vlastne investuje Česká republika do cyklistiky a cykloturistiky?

Investície z európskych fondov priniesli kvalitatívny posun pri budovaní cyklotrás. Stále ale pokrivkávajú za ponukou Západnej a Severnej Európy, a to najmä čo sa bezpečnosti týka. Česko patrí k jednej zo štyroch krajín EÚ, ktoré vo finančnom období 2007-2013 vydalo na rozvoj cyklotrás viac ako 100 milónov EUR, čo je síce veľa, ale čo sa týka dĺžky, tak naša sieť nedosahuje napríklad dĺžky maďarskej cykloturistické siete.

kemping

Ako je to s cezhraničným marketingom diaľkových trás? Nie je to predsa len komplikované?

Je to bezpochyby komplikovanejšie ako u miestnych trás a okruhov, pretože do hry vstupuje o mnoho viac subjektov – kraje, obce a destinačné organizácie krajov a miest a samozrejme pohraničné regióny predovšetkým v Rakúsku, Nemecku a Poľsku. Všetci ale s rovnakým cieľom. Naša nadácia v tom hrá úlohu akéhosi prostredníka. To je naše poslanie, spájame, prepojujeme a zo zahraničia sa snažíme prinášať dobré príklady.

Ako sa vlastne environmentálna nadácia, ako je tá vaša dostane k téme cykloturistiky?

Diaľkovým cyklotrasám sa venujeme viac ako dvadsať rokov. EuroVelo, Labská cesta, Greenways Praha-Viedeň, Moravské vinárske cyklotrasy – to všetko sú naše vlastné projekty. Prostredníctvom grantov sme zase mohli podporiť rozvoj napríklad Vltavskú cyklistickú cestu alebo Greenway Jizera. Cykloturistika ako šetrná forma turistiky prináša do regiónov len dobré veci.

Čomu sa teda aktuálne v nadácii venujete?

V oblasti cykloturistiky pomáhame krajom, mestám či ich združeniam a destinačným spoločnostiam pri vytváraní a propagácii diaľkových cyklotrás. Tiež organizujeme diaľkové cyklojazdy v rámci Týždňa na bicykli či cykloturistické akcie na cyklocestách. Chceme vytvoriť konkurencieschopnú ponuku produktov diaľkovej cykloturistiky v spolupráci s partnermi z verejnej aj komerčnej sféry, či už to sú ubytovacie a stravovacie zariadenia s certifikáciou Cyklisti vítaní alebo cestovné kancelárie. Myslím, že Česká republika má veľký potenciál stať sa jednou z top destinácií v rámci európskych cykloturistických krajín. Máme možnosť využiť predovšetkým blízkosti nemeckého trhu, ktorý je ročne s 3,3 miliónmi cykloturistov najväčším trhom v Európe. Potenciál tu je, dôležité je vedieť ho správne využiť.

Preložené z: http://www.nakole.cz/clanky/1221-cesko-musi-nabidnout-kvalitni-a-dostatecne-proznacene-dalkove-cyklotrasy-a-kvalit.html


Nechajte správu

Vaša emailová adresa nebude zverejnená

Môžete použiť tieto HTML tagy a atribúty:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>